Reklam i allt

Reklam finns vart vi än befinner oss, väntar vi på bussen är kuren tapetserad med stora planscher där man gör reklam för mat, resor eller annat kul. Sitter vi hemma och ser på tv så dyker det upp reklam för en stor mängd olika ting. Även i både filmer och serier så kan man se tillexempel en burk Pepsi eller en viss sorts vin. Istället för ett besök till Mc Donald´s kan man se huvudpersonen i en film kliva in på Burger King för att äta lunch, i en svensk film kanske man kan se hur de väljer OKQ8 istället för Shell macken när de ska tanka. Ja exemplen kan pågå i en evighet, men poängen finns redan där. Reklam smygs in i allt nu för tiden, inte ens musikvideos är utan reklam.

En studerad lista

En studerad lista

Under se senaste 50 åren har poplåtar blivit längre, högre och mer lika varandra. Men musiken ändrar sig mer än så, till och med på sätt som man inte riktigt har förstått. Namn och reklam smyger sig in på alla nivåer av kreativa processer, sina favoritsånger och musikvideos agerar även de reklampelare nu för tiden. På University of Colorado i Denver kan man fastställt denna trend, genom att analysera de 30 hits på Billboard listan varje år från 1960 fram till 2013. Man såg att mer än hälften av de 1 544 produktnamnen han hittade i populära texter förekom mellan 2000–2010. Eftersom den generella längden på låtarna och antalet ord i dem har ökat så har även procenten av produktnamn ökat. År 2010 kunde 1.8 % av texterna anses som reklam, det kanske låter lite men jämför man det med några år tidigare så är det en nästan dubblad ökning. 2006 inkluderade 2 av 3 låtar en referens till ett produktnamn.

Rätt val

Rätt val

Alla referenser till produktnamn är inte tack vare en investering från företaget i sig dock, ibland lägger artister till ett namn i sin musik i hopp om att kanske tjäna gratis produkter eller sponsorer längre fram. Detta förekom i Busta Rhymes framgångsrika singel ”Pass the Courvoisier”. Enligt MTV påstår managern att valet av alkohol endast var ett artistiskt val, men efter att singeln gjorde så försäljningen i USA ökade till det dubbla så såg de till att skriva kontrakt om ett sponsorskap mellan märket och artisten.

Udda hårstyling

Udda hårstyling

När Lady Gaga spelade in musikvideon till ”Telephone” packade hon den full med olika sponsorskap. En del av märkena påstås dock ha en mer artistisk och personlig betydelse, så som brukarna av Diet Coke som syns i hennes hår under en scen. Den betydelsen försvinner dock i mängden av alla de andra produkter som finns representerade, Miracle Whip, Polaroid, Virgin Mobile och till och med dejtingsajten Plenty of fish. Själva videon i sig själv är helt fantastisk, men en del av den styrka som den innehåller försvinner bland de tävlande influenserna i hennes vision. Men just Lady Gaga är kontroversiell i hela sitt artistskap.

Mobilen, det nya målet

Mobilen, det nya målet

När det gäller användandet av mobiler och surfplattor så ökar det år efter år och således börjar även bolaget att inrikta sig mot just dessa typer av medier, för att nå allt fler och fler av sina kunder. Man anpassar sin produkt och sin typ av reklam så att man kan nå som målmarknad man försöker träffa. Youtube är ett bra exempel där man hittar mängder av reklam till allt från biljettförsäljning till olika resor och evenemang som anordnas, bantningsmedel som man hävdar ska fungera och som garanterat ska göra så att användaren går ned i vikt till spelplattformer där man kan hitta lite underhållning för den som är ute efter något nytt eller ha något att fördriva tiden med. Din tidigare sökhistorik och platser du tidigare besökt när du surfat, styr lite vilken typ av reklam du kommer att se. Har du exempelvis sök efter flygbiljetter, då kommer du kunna se reklam om just flygbiljetter.

Samarbete

Samarbete

Långt ifrån alla är nöjda med detta upplägg, även om man förstår behovet av inkomsten från andra håll så kompromissas samtidigt vår konst då vi låter produkter ha sådant inflytande på vår musik. Det finns sätt för artister att arbeta med reklam, men infogandes av produkter i texter och videos är inte rätt väg. Red Bull och Converse har hittat andra vägar att sluta upp med musiker utan att inverka på deras arbete, en artist som alltid bär converse för att det passar dess stil ger automatiskt reklam utan att påverka så mycket annat. Skillnaden på att sälja bitar av din låt och dess budskap är enorm från att börja arbeta som partners, där får man behålla sin integritet. Om detta är vad man siktar på kan man i slutändan ha musik som inte har någon direkt substans, och det är inget att se fram emot.