Indiska danser del 2

Vi fortsätter nu resan genom Indiens olika danser som finns, deras ursprung och användningsområden. I den första delen skrev jag om tre dansstilar kallade Bharatanatyam, Garba och den kanske mest kända av alla danser, Bollywood dans. I denna del kommer jag skriva om Kalbelia, Bhangra samt Sattriya.

Kalbelia

Kalbelia dans är en folkdans som härstammar från delstaten Rajasthan. Dansen kanske är mer känd under namn som ”Sapera Dance” eller ”Snake Charmer Dance”. Kalbelia dans utförs av en speciell stam i Rajasthani området. Kalbelia dans utförs av män spelar olika traditionella instrument och kvinnor som dansar till deras musik och rörelserna i denna dans gör den till en av det mer sensuella danserna av alla typer av rajasthanidanser.

Bhangra

Bhangra hänvisar till flera typer av dans som härrör från Punjabregionen i Indien subkontinenten och det är en firande folkdans som välkomnar vårens framkomst, eller Vaisakhi, som det är känt. Bhangra dans är baserad på musik från en dhol, folksång och chimta. De medföljande sångerna är små kopplingar skrivna i Punjabis språk som heter bolis. Dansarna rör sig med passion och använder mycket energi. Dansrytmen ställs in av dholsna. Bhangra dansas ofta i cirklar och använder mycket arm- och axelrörelse.

Vissa dansar använder pinnar och svärd. Andra danser använder stunts som en dansare som sitter på någons axlar medan en annan person hänger från benen.

Folkdans

Folkdans i Indien är en term som i stort sett används för att beskriva alla former av folk- och tribaldanser i regioner i Indien. Medan indisk klassisk dans anses vara en högre form av konst och praktiserades i domstolar, tempel och vid speciella tillfällen övas folkdansformer i grupper på landsbygden som ett uttryck för deras dagliga arbete och ritualer. De utförs på religiösa eller säsongsmässiga festivaler. Några av de populära folkdanserna som utförs över byar och städer är Bhangra, Garba, Kalbelia och Bihu.

Sattriya

Sattriya dans praktiserades ursprungligen av munkar i Assam i form av mytologiska dansskådespeleri. Denna dansform är en tradition i Assams Vaishnava-kloster och som överlevt genom tiden med historia som sträcker sig 500 år tillbaka i tiden. Detta skådespeleri i form av dans skrevs och regisserades av den assamesiska Vaishnava helgonet Sankaradeva, och av hans främsta lärjunge Madhavadeva. De var mestadels framtagna under 1500-talet.

Sattriyadansens strikta tolkning av satras har gjort det möjligt för dansen att behålla sin rena form, orörd genom historien och således behållit dess distinkta stil. Traditionellt utfördes Sattriya endast av manliga munkar i kloster som en del av deras dagliga ritualer eller för att markera speciella festivaler. I dag utöver denna övning utförs Sattriya också på scenen av män och kvinnor som inte är medlemmar av satrasen.

Liksom de andra indiska klassiska dansformerna, omfattar Sattriya de principer som krävs av en klassisk dansform som en distinkt repertoar (marg) och aspekterna av nritta (ren dans), nritya (uttrycksfull dans) och natya (abhinaya).

Sattriya Nritya åtföljs av musikaliska kompositioner som kallas borgeets med musikanter spelandes på traditionella instrument som trummor, cymbaler och flöjter samt ibland även med fiol.